25. 7. 2010.

КУРИЦА (KO - KO - KO - DA)

I ... konačno jedan pravi raritet !!! Imam čast da vam predstavim zvučni zapis koji je malo ko sa naših prostora imao priliku da čuje, budući da je nastao u inostranstvu, pre skoro pola veka, kada je beogradska delegacija zabavne muzike prvi put gostovala u zemljama bivšeg SSSR – a, i tom velikom turnejom prokrčila put svim jugoslovenskim izvođačima koji su kasnije tamo nastupali sa ogromnim uspehom. Putujuću grupu su činili : Đorđe Marjanović, Predrag Cune Gojković, Nina Spirova, Nada Knežević i ansambl7 mladih“, a koncertni repertoar je sadržao aktuelne jugoslovenske hitove, od šlagera Darka Kraljića do melodija sa tek održanog Beogradskog proleća ’63 ("Priča o izgubljenoj ljubavi", "Prolećni cvet" i dr.) .

Dakle, Nada Knežević se je te ’63 godine, po povratku iz Nemačke, gde je godinu dana nastupala u američkim džez klubovima i usavršavala engleski jezik, obrela u Sovjetskom Savezu, i kompozicijom Dragana TokovićaFatima“ osvojila rusku publiku. Snimak sa jednog koncerta se je našao na EP singlu, no danas nećemo to slušati...

Pesma u predstavljam nije raritetna samo zbog toga što je nastala tamo negde u SSSR – u, već i zato što spaja dva značajna imena domaće zabavne muzike iz šezdesetih godina : Darka Kraljića i Nadu Knežević. Nažalost, ne radi se o nekoj ozbiljnoj Kraljićevoj kompoziciji poput „Oprosti“, „Nemir u snu“, „Čudno, vrlo čudno“ ili „Priča sa Dunava“ - već o gotovo dečjoj pesmici „Ko – ko – ko – da“, nastaloj za potrebe filmske komedije Marijana Vajde iz ’62 „Šeki snima, pazi se“, po scenariju Dragutina Gute Dobričanina, sa fudbalskom zvezdom Dragoslavom Šekularcem u glavnoj ulozi. Ipak, ovo je divna prilika da evociramo sećanja na sjajnog jugoslovenskog kompotozira šlager – džeza, autora legendarnih melodija „Devojko mala“ i „ Čamac na Tisi“, koga često nazivaju pionirom domaće zabavne muzike.

Darko Kraljić (1920 – 1998) je davne 1939. godine objavio kompoziciju „Zašto si pospan, Čo“ pod imenom „Prvi jugoslovenski šlager“, mada mu za vreme okupacije većina nije verovala da pesma nema američki original. 1941. je prebegao iz rodnog Zagreba u razrušeni Beograd, gde je svirao po barovima i komponovao, ali je vlastima od samog početka bio sumnjiv zbog svoje proameričke muzičke orijentacije, pa je odmah posle oslobođenja uhapšen pod optužbom da je svirao džez u radijskom orkestru... Još nekoliko puta je zatvaran pod sličnim optužbama, ali ga to nije omelo u stvaranju na bazi komercijalnog jazza. Najpre je u Opatiji, u orkestru Miljenka Prohaske svirao bas gitaru (Zona B), zatim je sa ekipom jazz muzičara svirao na „Kolarcu“, a onda je počeo da piše muziku za film. Autor je muzike za prvi jugoslovenski crtać Zvonimira Majdaka, kao i za prvi domaći film koji nije govorio o ratuLjubav i moda('60, u režiji Ljubomira Radičevića), a tokom karijere je komponovao soundtrack za gotovo 50 filmova od kojih su 32 igrana. Postigao je sjajan uspeh na festivalu Mesam ’88 sa kompozicijom „Bez nade“ (na tekst Radivoja Lole Đukića, u izvođenju Slađane Milošević), što je rezultiralo odličnim LP albumom „Slađana i Darko“. Pored navedenih pesama na listu domaćeg evergrina je upisao i : Somborske ruže“, „Mala tema iz Srema“, „Zvižduk u osam“ itd.

Lola Novaković je izvodila Kraljićeve kompozicije „Marike“ (’67) i „Posle mene“ (’68) na putujućem festivalu „Pesma leta, a budući da je tumačila glavnu žensku ulogu u filmu „Šeki snima, pazi se“, i „Ko – ko – ko – da“. Apropo, anegdota kaže da ju je prilikom snimanja jednog kadra reditelj upozorio da ne guta reči, naglasivši da je „druga kandidatkinja za ulogu Nada Knežević“. Ona je na to odgovorila : „ Ne... bolje Ljiljana Petrović“.

Do zamene glumice nije došlo, niti je film postigao bogzna kakav uspeh, ali se je šaljiva pesma Darka Kraljića jako dopala sovjetskoj publici.... Verzija koju izvodi Nada ima drugačiji (malo više džez) aranžman i objavljena je na EP singlu sovjetske diskografskе kuće Аккорд pod imenom „Курица“ (Kokoška). Poređenja radi - ovde je i original pesme, u izvođenju Lole Novaković.


Nada Knežević :

Lola Novaković :

Нема коментара:

Постави коментар